"Cada vegada que et sentis extraviada, confusa, pensa en els arbres, recorda la seva manera de créixer. Recorda que un arbre de gran copa i poques arrels és derrocat per la primera ràfega de vent, en tant que un arbre amb moltes arrels i poca copa amb prou feines deixa circular la saba. Arrels i copa han de tenir la mateixa mida, has destar en les coses i sobre elles: només així podràs oferir ombra i objecció, només així en arribar lestació apropiada podràs cobrir de flors i de fruits. i després, quan davant teu sobrin molts camins i no sàpigues quin recórrer, no et fiquis en un qualsevol a latzar: seu i espera. Respira amb la confiada profunditat que vas respirar el dia que vas venir al món, sense permetre que res et distregui: espera i espera més encara. Quedat quieta, en silenci, i escolta al teu cor. I quan et parli, aixecat i vés on ell et porti." (On el cor et porti. Susanna Tamaro)
Crec que hauríem descoltar més el nostre cor, fer cas de les intuïcions que ens assalten encara que contradiguin els nostres pensaments ... de vegades cal deixar-se portar per la intuïció i no per la raó ... aquest llibre el vaig llegir fa anys, però la ressenya amb la qual començo la meva entrada davui lhe rellegit moltes vegades ...
Feia molt de temps que tenia ganes de preparar marmitako i si arribo a saber que és un plat tan deliciós segur que mhagués animat abans. Aquest guisat de peix és tradicional del País Basc i originàriament es feia en una marmita de metall (daquí deriva el seu nom) a bord dels vaixells que pescaven tonyina al llarg del Cantàbric. A Eivissa també tenim molts plats de tradició marinera, com el guisat de roja o la burrida de ratjada, que són molt típics i que no hi ha que deixar que es perdin.
MARMITAKO
Ingredients:
-600 g de tonyina
-4 patates pelades i tallades a trossos com dun mos
-1 ceba
-1 pebrot verd
-1 pebrot vermell
-2 pebrots de romesco
-1 tomàquet
-1 fulla de llorer
-1 got de vi blanc
-sal i oli
-aiguaPreparació:
Comencem coent les espines i la pell de la tonyina per fer un brou fluix i el reservem. Després, rehidratem els pebrots de romesco posant-los en un bol i tirant per sobre aigua bullint. En una cassola, sofregim totes les verdures tallades en brunoise. Quan veiem que estan ben fetes, afegim la carn de pebrot de romesco i les patates i deixem que es daurin durant uns cinc minuts.
Afegim el vi blanc remenant fins que sevapori lalcohol i afegim el llorer, sal, el brou fluix que fet amb la pell i les espines, prèviament colat, i aigua suficient, si cal, per cobrir-ho tot. Ho deixem coure a foc molt lent fins que les patates estiguin ben tendres, agitant la cassola de tant en tant, i quan puguem partir-les amb el dors de la cullera, apaguem el foc.
Afegim els trossos de tonyina ben nets (una mida de mos), tapem i deixem que es cuinin amb la calor romanent perquè el marmitako quedi ben sucós. Tapem la cassola i esperem cinc minuts abans de servir perquè la tonyina quedi al punt.
"Cada vez que te sientas extraviada, confusa, piensa en los árboles, recuerda su manera de crecer. Recuerda que un árbol de gran copa y pocas raíces es derribado por la primera ráfaga de viento, en tanto que un árbol con muchas raíces y poca copa a duras penas deja circular la savia. Raíces y copa han de tener la misma medida, has de estar en las cosas y sobre ellas: sólo así podrás ofrecer sombra y reparo, sólo así al llegar la estación apropiada podrás cubrirte de flores y de frutos. Y luego, cuando ante ti se abran muchos caminos y no sepas cuál recorrer, no te metas en uno cualquiera al azar: siéntate y aguarda. Respira con la confiada profundidad que respiraste el día que viniste al mundo, sin permitir que nada te distraiga: aguarda y aguarda más aun. Quédate quieta, en silencio, y escucha a tu corazón. Y cuando te hable, levántate y ve donde él te lleve" (Donde el corazón te lleve. Susanna Tamaro)
Creo que deberíamos escuchar más nuestro corazón, prestar atención a las corazonadas que nos asaltan aunque contradigan nuestros pensamientos...a veces es necesario dejarse llevar por la intuición y no por la razón...leí este libro hace años, pero la reseña con la que empiezo mi entrada de hoy la he releído muchas veces...
Hacía mucho tiempo que tenía ganas de preparar marmitako y si llego a saber que es un plato tan delicioso seguro que me hubiera animado antes. Este guiso de pescado es tradicional del País Vasco y originariamente se elaboraba en una marmita de metal (de ahí deriva su nombre) a bordo de los barcos que pescaban atún a lo largo del Cantábrico. En Ibiza también tenemos muchos platos de tradición marinera, como el guiso de cabracho o la burrida de raya, que son muy típicos y que no hay que dejar que se pierdan.
MARMITAKO
Ingredientes:
-600 g de atún
-4 patatas peladas y cortadas en trozos como de un bocado
-1 cebolla
-1 pimiento verde
-1 pimiento rojo
-2 pimientos choriceros
-1 tomate
-1 hoja de laurel
-1 vaso de vino
-sal y aceite
-aguaPreparación:
Comenzamos cociendo las espinas y la piel del atún para hacer un caldo flojo y lo reservamos. Después, rehidratamos los pimientos choriceros poniéndolos en un bol y echándoles por encima agua hirviendo. En una cazuela, sofreímos todas las verduras cortadas en brunoise. Cuando veamos que están bien pochadas, añadimos la carne de pimiento choricero y las patatas y dejamos que se doren durante unos cinco minutos.
Añadimos el vino blanco removiendo hasta que evapore el alcohol y agregamos el laurel, sal, el caldo flojo que hicimos con la piel y las espinas, previamente colado, y agua suficiente, si es necesario, para cubrirlo todo. Lo dejamos cocer a fuego lento hasta que las patatas estén bien tiernas, agitando la cazuela de vez en cuando, y cuando podamos partirlas con el dorso de la cuchara, apagamos el fuego.
Agregamos los trozos de atún bien limpios (de bocado), tapamos y dejamos que se cocinen con el calor remanente para que el marmitako quede bien jugoso. Tapamos la cacerola y esperamos cinco minutos antes de servir para que el atún quede en su punto.